Sportmasszázs

A sportmasszázs a masszázs egy olyan fajtája, mely egyre népszerűbb. Számos előnye miatt nem csak a hivatalos és amatőr sportolók használják, hanem sokan azok közül is, akik egyáltalán nem sportolnak. A sportmasszázs fontos szerepet játszik minden sportoló életében, függetlenül attól, hogy sérült-e vagy sem. A masszázsnak számos fizikai, fiziológiai és pszichológiai előnye van. A rendszeres sportmasszázs segít megelőzni a sérüléseket azáltal, hogy javítja az izmok kondícióját.

A sportmasszázst edzés előtt és után is végeztethetjük.

Edzés előtt: A feszülő, merev, letapadt, görcsös izmokat fellazítja, így azok rugalmasak és terhelhetőbbek lesznek. Ennek hatására testmozgásunk ruganyosabb, izomzatunk teljesítménye megnövekszik. Ráadásul az izmokra gyakorolt hatások miatt elkerülhetjük a sérüléseket is, mint pl. az izomszakadást, izomgyulladást, izomhúzódást.

Edzés után: Ennek célja a megterhelt izomzat regenerációja. A megterhelt, megfeszített izmok szövetéből így gyorsabban ki tud ürülni a salakanyag, méreganyag, mely a megterhelés alatt szabadult fel. Ebben az esetben, ha több folyadékot iszunk, mint általában akkor az is felgyorsítja a salakanyagok kiürülését szervezetünkből, és a kötőszöveteinkből. Ezáltal a felgyülemlett tejsav is hamarabb távozik, így elkerülhető a megterhelést követő izomláz.

A sportmasszázs egy nyugati hagyományokon alapuló széles körben elterjedt masszázstechnika. Leginkább a svédmasszázs fogásrendszerét veszi alapul ám annak egy sokkal intenzívebb, erőteljesebb a mély izomzatra kiható változata, mely során erősebb dörzsölő, gyúró, ütögető fogások kerülnek alkalmazásra.

A sportmasszázs fogásai alapjában a svédmasszázs alaptechnikából épül fel, melyeknek kombinációja alkotja a masszázsprogramot.

Milyen problémák esetén ajánlott:
A sportmasszázs jól használható intenzív sportolóknál, bizonyos sérülések, valamint izomegyenlőtlenségek, testtartási problémák kezelésére. Fizikai munkát végző embereknél és mindenkinek, aki egészségét szeretné fenntartani, vagy visszakapni azt.
Mindemellett segít megelőzni a sportsérüléseket, fokozza az izmok állapotát és a teljesítményt. – nyugtató hatású
– csökkenti az izomgörcsöket,
– merev izmok okozta fájdalmakat
– lazítja a merev, letapadt izmokat, így azok terhelhetőbbé és kevésbé sérülékennyé válnak
– kiüríti a feszes izmokból az ott felhalmozódó méreganyagokat (pl. tejsav)
– sérülés esetén gyorsítja a gyógyulást

Ellenjavallatok:

Mivel a sportmasszázs az erős, gyúró mozdulatok miatt erőteljes behatást jelent a szervezetre, nem ajánlott az alábbi esetekben
– Nyílt sebek, vágás, szakadás, horzsolás esetén meg kell várni, míg a seb begyógyul! Ez általában 1-2 hétig tart.
– Izomrepedések esetén, melyek akut esetben tovább véreznek. A masszázs tovább növelné a vérzést és szövetek károsodását, meghosszabbítva a gyógyulás idejét. A sérüléstől függően 48-72 óráig nem ajánlott a masszázs.
– Ínszakadáskor műtétre, nem masszázsra van szükség.
– Zúzódáskor a masszázs további károkat okozhat, ami akár myositis ossificans-hoz (csontosodás az izomszövetben) is vezethet.
– Égés, fagyás, csonttörés esetén.
– Csonthártya gyulladáskor a masszázs további irritációt okozhat.
– A reumatoid artritisz és köszvény is gyulladásos betegség, ezért ugyanazok a szabályok érvényesek itt is, mint az akut sérülésnél.
– A trombózis, vérrög a vénában, mely masszírozás hatására a vénákon át a szívig juthat, károsítva azt.
– bőrgyógyászati megbetegedés
– terhesség
– érrendszeri megbetegedés vagy vérzékenység
– menstruáció
– rákos megbetegedés
– láz
– mozgásszegény életmódot folytatóknál fellazítja a letapadt izmokat

Kezelés időtartama: 50 perc

Hány éves kortól ajánlott:
Minden sportolónak kortól, nemtől függetlenül ajánlják, amennyiben fizikai kondícióikat akarják javítani. A sportmasszázst edzés előtt és után is végeztethetjük.

Milyen rendszerességgel ajánlott:
A felkészülési-, ill. versenyidőszakban minden sportolónak szüksége van legalább heti 2 teljes test masszázsra a test teljes izomzatának ellazítása, a fáradt szervezet újra élesztése céljából. Egyénre szabottan határozzuk meg! A masszázs időtartama és gyakorisága mindig a sportoló igényei szerint kell, hogy alakuljanak. Azonban fontos, hogy legalább 40 percig tartson és a mozdulatok ereje, az alkalmazott technika igazodjon a sportoló egyéni alkatához, érzékenységéhez, személyes kéréseihez.

A kezeléssel kapcsolatos fontos tudnivalók:

– Milyen ruhában történik? Szabaddá tesszük a kezelendő testfelületet. A masszázsnál azt a testrészt letakarjuk, amin nem dolgozunk, és az adott izomcsoporton végezzük el kezelést. A masszázshoz az alsóneműt nem kell levenni.
– Kell-e bármit vinni a kezelésre? Ha van saját krém, amit be szeretne masszíroztatni (pl:sportlazító krém).
– Szükséges-e utána zuhanyozni? Higiénia szempontokat figyelembe véve, igen ennek érdekében célszerű előtte zuhanyozni! Ez nemcsak higiéniai szempontból előnyös, hanem ellazítja, felkészíti a testet a masszázsra, ezáltal fokozza annak hatékonyságát, továbbá a kezelés során használt olajok, krémek is könnyebben felszívódnak a tiszta bőrön át. Aki teheti, a hatékonyság érdekében a masszázs után ne zuhanyozzon le rögtön, hagyjon kis időt annak, hogy a jótékony hatás érvényesüljön
– Előtte kell-e figyelni táplálkozásra, folyadékfogyasztásra? A masszázst lehetőleg könnyű étkezés előzze meg, sem éhgyomorra, sem teli hassal nem egészséges. A bővebb folyadék bevitel javasolt előtte! A kezelés alatt a szervezet sok folyadékot veszít, így távoznak a szervezetből a káros mérgező anyagok. Szénsavmentes ásványvízzel, vagy frissítő, finom gyümölcsteával pótolja a folyadékveszteséget.
– Utána mire kell figyelni? Masszázs hatására a bőrben vérbőség keletkezik (kipirosodik), javul a sejtek anyagcseréje. Nem kell megijedni,rövid időn belül elmúlik! A vizeletürítés fontos szerepet játszik! Folyadék bevitel fontossága a hatásosabb cél érdekében javasolt!

Kezeléseink jótékony hatással lehetnek a betegségére, enyhíthetik a tüneteket és elősegíthetik a gyógyulást, azonban kérjük, hogy a kezelések megkezdése előtt tájékoztassa kezelőorvosát, illetve kérje ki véleményét.

Bakos Krisztina

Comments are closed